Keresés

Dolák-dalok listája

A bálteremben A cirkusz készül /gyerekdal/ A Disznó /gyerekdal/ A döglött tehén A Dolák-dalok összefoglaló táblázata A kézarcúak dala (Veböki) A nyálon lőtt lány balladája Ádám és a Sátán Álom-menedék Altató Alucikálj Átköltenél Átváltozás Az anyukám a Margit Az első Az elveszett éden Az írek, az írek... Azért vagyok nagyon csendbe'... Azt álmodtam... Balambér (részletek) /gyerekdal/ Beszédtémák Boborján-könyvet népszerűsítő dalszerzemény Csak az első pillanat nehéz Csam csara csike csuke csá /gyerekdal/ Cseh Tamás-dal: Itt vagyunk ketten Csillagvándor Csipkerózsika Dinnye Dongó /gyerekdal/ Édesanyám Egy perc Éjjel a zombi-busz tetején Éljen Bródy János! Elkésett hódolat Farkas a mezőn Farkastörvény Fülemüle /gyerekdal/ Ha nőt látok Hajós blues Hang-verseny Hencegés Hódolat Holdnap Ki tudja? Kis mese a nincs-erdőről /gyerekdal/ Kleopátra és a kígyó Különös éjszaka Kutyadal /gyerekdal/ L'art pour l'art-induló Láthatatlan ég Leveli Béla, a béka /gyerekdal/ Málna /gyerekdal/ Még itt vagyunk Mese Miért örül a hörcsög /gyerekdal/ Mikulás-dal Mondjam még? /gyerekdal/ Na, tud ilyet a három testőr? (Besenyő imponálni akar Margitnak-dal) Nekem nem kell, hogy kérj Nem ér a nevem, káposzta a fejem /gyerekdal/ Nyári este /gyerekdal/ Nyári rajz /gyerekdal/ Őrzöm a percet (színházi verzió) Őrzöm a percet (szóló verzió) Ősz elején Párbeszéd /gyerekdal/ Remény Rólam egy dal Tavaszi dal /gyerekdal/ Te vagy az éden Tollasbál /gyerekdal/ Vádló hallgatás Van egy hely /gyerekdal/ Varázsduda, varázssíp, varázstrombita /gyerekdal/ Vért adok Vízió Winnetou

Hírlevél

Hol vagyok: dolak.hu > Művek > Dolák-dalok

Hogyan kell dalt írni?

E kérdést sokan felteszik, akik ismerni szeretnék e felemelő művészi tevékenység csínját-bínját. Én, mint e téma szakavatott ismerője szívesen segítek.

Először is érdemes tudni, hogy a dal, miután megíródott, már kész van. Csak a közte lévő időt kell átvészelni valahogy. Van, aki ezt golfozással teszi, van, aki fogmosással, de hallottam már olyanról is, aki alvással hidalta át az írásra szánt időszakot. A zeneszerzői-szövegírói tevékenység különösen veszélyes elfoglaltság. Van, akiből ömlik a dallam és a szöveg. Ezek vödörrel kénytelenek menni mindenhova, nehogy a földre folyjon a sok ötlet. Vannak viszont olyanok is, akik sírógörcsöt kapnak elkeseredésükben, ha dalt kell írniuk. Ezek is vödröt cipelnek, csak ők a könnyeik felfogására. Ebből persze az következne, hogy a dalírókat a náluk lévő vödörről lehet beazonosítani. Ez azért nincs így, mert a vödröket néhány éve már a korszerűbb, belső zsebbe tehető műanyagzacskókkal helyettesítik. Így kerülik el a járókelők epés megjegyzéseit, melyekből én is hallottam már néhányat. Például: „Na, ez is dalíró!”, vagy: „Látod, kisfiam?! Neked is vödörrel kell majd mászkálnod, ha nem lesz rendes foglalkozásod!”

És végezetül egy fontos tudnivaló: ha valaki a fentiek ellenére mégis dalokat akar írni, tanácsos a témához illő helyszínre sietni. Én például a Három testőr és a jeti c. szerzeményem megírásának idején kardboltba mentem dolgozni, és a szabadságomat a Himalájában töltöttem, hogy ihletet merítsek. A Döglött tehén c. opusz születésénél vágóhídon teljesítettem szolgálatot. Az Erzsi című dalszerzemény elkészítésének időszakára pedig feleségül vettem egy Erzsi nevű nőt. Az említett körülmények sokat segítettek a jó teljesítmény elérésében.

Jó dalírást kíván: a szerző!

Powered by Gothic
© 2009 Deepskeye Systems -

Dolák-Saly Róbert honlapja